Een afbeelding of video, leuke caption en een paar hashtags. Zo moeilijk is het toch niet om een leuke social media post te publiceren? Maar hoe komt het dat jouw post weinig of geen respons krijgt? Een succesvolle social media post maken, is zo gemakkelijk nog niet. In deze post geven we je een paar tips om jouw social media posts naar een hoger niveau te tillen! 💙
Een schattige foto van je konijn is natuurlijk leuk, maar vraag jezelf af of het zinnig is. Waarschijnlijk wel als je konijnenvoer verkoopt. Als je iets anders verkoopt dan heeft jouw post hoogstwaarschijnlijk niet voldoende relevantie voor jouw doelgroep. Denk dus goed na over wat aanslaat bij jouw volgers, zodat je jouw doelen kan behalen. Hoe waardevoller jouw boodschap is, hoe populairder je bericht en hoe meer potentiële klanten je bereikt
Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van welke vragen er spelen bij jouw volgers. Welke problemen zijn er om op te lossen? Waar liggen potentiële pijnpunten (pains)? Als je hiervan op de hoogte bent, kun je met jouw social media post hun aandacht trekken. Heb je de aandacht van jouw volgers weten te trekken? Dat is stap 1. Als je de aandacht hebt, is het belangrijk om interesse te wekken. Vervolgens richt je je op het verlangen van de lezer. Welke oplossing of uitkomst biedt jij voor zijn/haar probleem of situatie. En last but not least, zet jouw volgers aan tot actie. Zorg dat je een duidelijke call-to-action in je social media bericht hebt staan. Dat kan een knop zijn om een afspraak te maken of om te reageren op een poll. Wees duidelijk wat je van de lezer verwacht zodat hij/zij ook echt tot actie overgaat
Wees consistent in zowel je brand voice als je visuele uitstraling op social media. Hiermee onderscheidt je jouw merk van je concurrenten en bouwt herkenbaarheid op bij klanten.
Het is belangrijk om te weten wat jouw concurrenten plaatsen op social media. Hoe vaak posten ze? Op welk(e) platform(en)? Over welke onderwerpen? Het is goed om je concurrenten in de gaten te houden en om te herkennen wat goed gaat en wat niet. Leer daarvan. Zorg ervoor dat jij andere content plaatst dan je concurrent. Geef er je eigen draai aan waardoor je uniek en relevant blijft.
Interactie uitlokken doet het altijd goed op social media. Laat je volgers meedenken over een slogan of leg ze een dilemma voor. Dit levert vaak een hoop reacties op! Door deze reacties verhoogt het engagement (betrokkenheid van je volgers) van je bericht. En hoe hoger het engagement, hoe groter de kans dat jouw bericht bij zoveel mogelijk mensen op de feed voorbij komt
Wil je weten of je content goed scoort? Dan moet je meten wat het resultaat is. Vergelijk welke berichten wel én niet aankomen bij je doelgroep. Instagram, Facebook en TikTok bieden in de app statistieken aan die je gemakkelijk als meetinstrument kan gebruiken.
Het beste tijdstip om te plaatsen is per platform verschillend. Zorg ervoor dat je de piekmomenten en de beste tijd van elk netwerk bereikt voor maximale zichtbaarheid op sociale media. Over het algemeen levert een plaatsing op dinsdag, woensdag en donderdag de meeste respons op. Zondag kun je beter achterwege laten, de kans dat veel mensen je bericht zien is dan erg laag. Experimenteer met de dag en het tijdstip. Zo kom je erachter wat voor jou werkt.
Hopelijk helpen deze tips jou bij het maken van jouw volgende social media post. Wil je nog meer tips over het maken van content of een contentkalender? Volg ons dan op social media via deze link!