Online zichtbaar zijn is belangrijker maar ook lastiger dan ooit! Hoe fijn is het wel niet als klanten gewoon naar je website toe komen, zonder dat je daar geld en moeite in te moeten steken. Dit kan, maar het komt niet zo uit de lucht vallen. Voordat het namelijk zo ver is dat klanten via google zomaar op jou pagina komen moet je goed vindbaar zijn op Google. Moet je niet op de 10de maar op de eerste pagina te vinden zijn en om dat te bewerkstelligen is het werken aan je SEO van belang.
SEO is de taken die je moet uitvoeren om voor je potentiele klanten gemakkelijk te vinden te zijn op Google. Dat ze googlen naar nieuwe auto en dat jou autodealer bovenaan komt te staan of dat ze zoeken naar sportschool in Utrecht en dat niet je buurman maar jij bovenaan komt te staan. Helaas klinkt het nu makkelijk dan dat het is, want grote bedrijven hebben hier hele gespecialiseerde teams op zitten, dus hoe zou je deze wedstrijd ooit van hun kunnen winnen? Zoals je in deze vlog gaat leren zijn daar drie punten van belang, differentiatie, het meetbaar maken en het pareto principe
Begin bij punt 1, differentiatie. We hadden het net al over die grote bedrijven met hun SEO teams, ik moet je helaas teleurstellen maar als MKBer kan je hier nooit van winnen. Op de zoekwoorden waar het meeste traffic, dus zoekvolume is, zijn die grote reuzen dag en nacht bezig om bovenaan te komen.
Maar niet getreurd want jij als Goliath gaat opzoek naar de zoekwoorden waar net wat minder traffic op zit en dus nog veel kansen liggen. Bijvoorbeeld wanneer je een autodealer bent zul je het op de zoekwoorden auto kopen en auto dealer nooit winnen van de reuzen maar zijn bijvoorbeeld de zoekwoorden goedkope tweedeurs of sportieve cabrio utrecht nog onbegane paden, waar jij alle bessen voor het plukken hebt. Hier wordt natuurlijk minder op gezocht maar wanneer er op wordt gezocht sta jij wel bovenaan.
De eerste oefening voor jou is dus, kom erachter welke onbegane paden er nog willen, idealiter zijn dit zoekwoorden waar redelijk veel op wordt gezocht maar die de reuzen nog niet ontdekt hebben. Tools die je hierbij kunnen helpen zijn answer the public en keywords everywhere voor het vinden van onbegane paden en Neil Patel om te vinden hoeveel traffic erop is. Zet hem nu op pauze en doe de oefening.
En is het gelukt, heb je 4 of 5 onbegane paden gevonden met veel traffic? Top, komen we bij punt twee. Om te weten of je de juiste taktieken toepast om bovenaan te komen te staan op de zojuist uitgekozen onbegane paden moet je het kunnen meten, want wanneer je het niet meet kan je heel veel tijd stoppen in zaken die je niet of nauwelijks helpen bovenaan te komen te staan.
Daarnaast gaat het Goliath veel motivatie geven als je ziet dat je telkens beter en beter vindbaar bent. Hier heb je je ultieme wapen voor nodig, je excelibar, google analytics. Hopelijk heb je analytics al gekoppeld aan je website, en zo niet doe dat nu direct. Aan de hand van website bezoeken en aantal verkoop kan je meten in hoeverre het werken aan SEO zijn vruchten aflevert. Je kan zelfs zo gedetaileerd kijken dat je ziet hoeveel bezoekers via Facebook komen en hoeveel via andere platformen waaronder Google. Dit kan je vergelijken over een langere periode en zo kan je zien wat, wat je doet nou echt goed werkt. Heb je een bepaalde blog geschreven en zie je dat je website bezoeken ineens erg stijgen, weet je dat je meer van dit soort content moet schrijven.
Dus oefening twee. Open analytics en klik jezelf er eens doorheen. Kijk is of je dingen opvallen en probeer alles te vergelijken over het afgelopen jaar. Mocht je er niet uitkomen neem gerust contact met ons op!
En hoe zag Analytics eruit? Kwam je er een beetje uit? Top, dan gaan we naar de laatste stap. Nu je weet op welke zoekwoorden je je wil gaan focussen en hoe het nu gaat wil je hierin gaan groeien. Maar er zijn honderden zaken die je hierbij gaan helpen en wanneer je je er een beetje in hebt verdiept zal je waarschijnlijk ook ervaren dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Hoe ga je dit aanpakken? Heb je ooit gehoord van de wetenschapper pareto. Hij deed onderzoek naar drukke kinderen en vond dat in klassen 80% van de herrie door 20% van de kinderen werd veroorzaakt en dus andersom. Toen ging hij onderzoek of dit ook voor andere branche toepasselijk was en jawel. 20% van de bedrijven maken 80% van de wereldwijde omzet en 20% van de mensen hebben ook 80% van het geld en anders en deze lijst gaat door en door.
Ook op het gebied van SEO is het pareto principe actief. Namelijk dat 80% van de SEO taken 20% van het resultaat oplevert en 20% van de SEO taken 80% van het resultaat. Dus je wil je focussen op hetgeen wat het meest resultaat oplevert. Dit verschilt per website maar drie punten die je SEO positie waarschijnlijk enorm zullen verbeteren zijn interne links, van de ene pagina van jou naar een andere, laat je zoekwoorden snel terugkomen aan het begin van de titel en voeg een meta description toe aan je pagina waar je zoekwoorden ook weer in terug komen.
Nu weet je waar je mee kan beginnen om in zo min mogelijk tijd zoveel mogelijk klanten via google naar jou website te sturen. Heel veel plezier ermee!!