Meer sales met deze 5 praktische stappen in je contentstrategie

Wij van Team F zien dat er de laatste jaren een ware shift in de marketingwereld heeft plaatsgevonden. Zo is marketing geëvolueerd van productdenken, naar merkdenken naar betekenis marketing. Het is nu belangrijker dan ooit om als merk voor je klant van betekenis te zijn. Waar de grote spelers al langere tijd bezig zijn met het inspelen op deze betekenis marketing, beginnen kleine ondernemers hier ook steeds meer naar om te kijken. Maar in de praktijk blijkt dit voor velen met een klein marketingbudget en weinig tijd nog aardig lastig.

Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is heel simpel gezegd op een relevante en aantrekkelijke manier jouw (potentiële) klanten een helpende hand bieden en daarmee van betekenis zijn. Dit doe je zonder direct jouw product of dienst te verkopen. De gedachte hierachter is dat wanneer jij dit consistent doet, (potentiële) klanten jou als kennisleider en bron van betrouwbare informatie zien. Zo wek je vertrouwen, sympathie en verwerf je autoriteit. En dit zal op zijn tijd weer leiden tot meer verkopen van jouw product of dienst.

Klinkt best mooi toch? Daarom dit artikel hoe je als (kleine) ondernemer in vijf stappen ervoor kunt zorgen dat jij een praktische en goed werkende contentstrategie hebt. Zo kun je de tijd die je nu besteed aan het nadenken over wat je nu weer op Facebook moet posten beter besteden aan het opzetten van een strategie. Daarna rollen de ideeën en berichten er vanzelf uit en wordt jouw leven een stuk makkelijker. Mocht je hier nu ook geen tijd voor hebben, maar de relevantie ervan wel inzien, dan kan Team F dit ook voor je oppakken. Aan het eind lees je hoe.

1. Bepaal je doelstelling

Wat wil je bereiken? De allereerste stap is nagaan wat je doel is. Het handigst is als je dit doel meetbaar maakt. Zo kun je bijtijds bijsturen als je merkt dat jouw content niet helemaal bijdraagt aan het doel dat je hebt gesteld.

Voorbeelden van doelen die je voor jezelf kunt stellen zijn:

  • Je online vindbaarheid vergroten
  • Meer autoriteit uitstralen als merk
  • Meer nieuwe klanten aantrekken en aan je merk binden
  • De betrokkenheid van websitebezoekers vergroten

2. Bepaal je doelgroep

Waarschijnlijk heeft elke ondernemer ergens op een papiertje staan wie ongeveer zijn doelgroep is. Maar deze stap gaat veel dieper dan alleen leeftijd, interesse en demografische gegevens. Kijk goed naar de vragen waar jouw klant mee zit, wat de klant vindt dat het belangrijkste doel van jouw product of dienst is en wat de klant denkt dat er tegen kan vallen of mis kan gaan bij het gebruik van jouw product of dienst. Denk dus echt vanuit de klant en durf daarbij ook kritisch naar je eigen merk te kijken. Desnoods bel je klanten kort op en leg je ze deze vragen voor. Hier komen hele interessante insights uit.

3. Zorg dat het DNA van jouw onderneming helder is

Een derde hele belangrijke stap is dat je zorgt dat je een sterk verhaal hebt. Waarom doe je wat je doet? Waarom ben je ooit begonnen met ondernemen? En wat is hetgeen dat jij te bieden hebt dat echt een bijdrage levert aan jouw klanten. Kies op basis van de antwoorden op deze vragen een centrale boodschap die je overal uitdraagt. Zo blijft de focus altijd helder. De boodschap van Team F is bijvoorbeeld dat wij ondernemers graag willen helpen. Doordat wij doen waar wij goed in zijn, krijgt een ondernemer weer de tijd om te doen waar hij goed in is. Alles dat wij dus doen komt voort uit deze drive om te helpen. Dus zo ook dit artikel om jou te helpen met het neerzetten van een praktische en sterke contentstrategie.

4. Bedenk verschillende contentpijlers

Dit zijn verschillende onderwerpen waarbinnen je weer verschillende content kunt bedenken. Zo maak je het voor jezelf enorm makkelijk om nieuwe ideeën te bedenken. Afhankelijk van jouw doel, jouw doelgroep en jouw DNA is er enorm veel waar je over kunt schrijven of wat je kunt laten zien. Als je bijvoorbeeld merkt dat klanten nog met bepaalde vragen zitten voordat ze jouw product of dienst afnemen, zorg dan dat je een contentpijler integreert waarbij je antwoord geeft op deze vragen. Of als je bijvoorbeeld merkt dat mensen vaak advies van je willen voordat ze jouw product of dienst afnemen, zorg er dan voor dat je een contentpijler hebt waarin je jouw advies geeft. Binnen deze pijlers kun je dan weer specifieke onderwerpen bedenken.

5. Als laatste: maak een contentplanning

We beloven dat dit jouw leven als ondernemer een stuk makkelijker gaat maken. Wanneer je een dag(deel) hiervoor gaat zitten en vanuit de eerste vier stappen verschillende content ideeën bedenkt en uitschrijft, hoef je nooit meer na te denken over wat je nu weer op Facebook, Instagram of op je blog moet plaatsen. Denk hierbij ook na in welke vorm je deze content wilt gieten, via welk medium je dit wilt publiceren en wanneer je dit wilt publiceren.

Nu is het jouw beurt!

Is dit toch nog net iets te veel werk? Dan kun je natuurlijk ook Team F inschakelen en krijg je een eigen team van specialisten om je heen die de juiste kennis en kunde in huis hebben die jij nodig hebt waar en wanneer je maar wilt. Omdat Team F alles doet vanuit de motivatie om jou te helpen, bieden we nu eenmalig een gratis intakegesprek en marketing & communicatie scan aan, waarbij we kijken wat er voor jou nog te halen valt op het gebied van marketing en communicatie en stellen we quick wins op die jij zelf al toe kunt passen.

 

Zo doen wij waar wij goed in zijn en krijg jij weer de tijd om te doen waar jij goed in bent.